Organisatie en Financiën

Een toekomstbestendige organisatie

Thema Een toekomstbestendige organisatie

Wat willen we bereiken?

Om de opgaven in de stad en de ambities van het college te realiseren, hebben we flexibele medewerkers met lef en vertrouwen nodig. Dit verlangt van individuele medewerkers ondernemend werknemerschap waarin ze zich blijven ontwikkelen. De focus van deze ontwikkeling ligt op opgave gestuurd werken, samenwerken, digitale vaardigheden en i-bewustzijn. We zorgen voor een duurzaam inzetbare ambtelijke organisatie door te investeren in lerend werken en vitaliteit.

Wat willen we daarvoor gaan doen in 2020 ?

Onze ambities voor de toekomstbestendige organisatie worden gefinancierd uit de producten Overhead en Bedrijfsvoering. In 2020 leggen we een accent op innovatie binnen de deelgebieden mens, organisatie en techniek.

Mens
Voldoende medewerkers:
De komende 10 jaar gaat een kwart van onze medewerkers met pensioen. We moeten dus professionals aantrekken en behouden om ons werk in de toekomst te kunnen uitvoeren. Een overheidscarrière is voor veel jongeren niet meteen interessant en leidinggevenden hechten veel waarde aan werkervaring.  Daarom maken we in 2020 andere keuzes. We optimaliseren onze werving en selectie. We richten die op ervaren professionals én jongeren en zetten wervingskanalen in die passen bij de gewenste doelgroep. In onze arbeidsmarktcommunicatie wordt een duidelijk werkgeversmerk weggezet.

Medewerkers die een vervolgstap zetten buiten onze organisatie zijn onze ambassadeurs. We voeren daarom ook exitinterviews.

Digitaal vaardige medewerkers:
We helpen medewerkers de mentale transformatie te maken die nodig is om de digitale transformatie te bewerkstelligen. We stellen vast wat wij in onze organisatie verstaan onder 'digitaal vaardig en veilig' zodat medewerkers zelf kunnen bepalen hoe dicht ze bij dat eindbeeld zijn. We starten een programma waarin medewerkers het ‘gat’ dichten tussen waar ze nu staan en waar ze willen of  moeten zijn. Wij betrekken de medewerkers bij de techniek, het op orde brengen van de data en zorgen dat zij de ruimte hebben om te leren.

Organisatie
Organiseren is belangrijker dan organisatie. We denken en handelen vanuit de opgaven in stad en regio, niet vanuit onze organisatie.  Hiervoor faciliteren we integraal werken  tussen domeinen en afdelingen. Een voortdurende zoektocht naar flexibiliteit, overzicht en focus.  Dat betekent dat we ook in 2020 kleine en grote stappen zullen zetten om als wendbare organisatie bij te dragen aan de opgaves van de stad.  

In 2020 maakt ATEA onderdeel uit van de gemeentelijke organisatie. We brengen de diverse kennis en ervaring samen en willen behalve efficiencyvoordelen ook meerwaarde creëren.

De loonkosten stijgen de komende jaren flink. Ook zien we dat door anders te werken wij minder ruimte direct nodig hebben. De stijging van de kosten willen we met name opvangen door de huisvesting van de organisatie onder de loep te nemen en te onderzoeken of het anders en innovatiever kan. In 2020 stellen we een uitgewerkt programma van eisen op, op basis waarvan keuzes gemaakt kunnen worden. In dat kader herbeoordelen we ook de inzet van flexibel (inhuur) personeel en richten ons op het terugbrengen van het ziekteverzuim richting de daarvoor gestelde norm.

Per 1 januari 2020 wordt de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren van kracht. Hiermee krijgen ambtenaren zoveel mogelijk dezelfde rechten en plichten als werknemers in het bedrijfsleven. Het jaar 2020 staat in het teken van de afronding van de overgang.

Techniek
De grenzen van informatiestromen tussen de gemeentelijke organisatie en de stad vervagen. De digitale transformatie is binnen en buiten de organisatie merkbaar. We werken toe naar een data gedreven organisatie, die de bestuurlijke- en maatschappelijke opgaven aanpakt door het slim, veilig en bewust inzetten van onze data. We streven naar digitaal gebruiksgemak en leggen de gevolgen van digitalisering uit. Waar nodig bieden we ondersteuning of creëren we alternatieven. Ook het masterplan digitaliseren brengt nieuwe kansen en uitdagingen.

De digitale transformatie vraagt om een solide fundament. We gaan verder met het centraal organiseren van data door mens, organisatie en techniek samen te laten komen. Met deze data geven we inzicht en duiding aan de opgaven in de stad. Met actuele dashboards vergroten we het handelingsperspectief van bestuur en management. Het bestuursakkoord geeft een impuls om de ICT-basisvoorzieningen op orde te brengen en te houden. Veiligheid en vertrouwen bereiken we door slim en zorgvuldig om te gaan met de bescherming van (persoons)gegevens. Dit vraagt om digitaal vaardige en i-bewuste medewerkers, die werken in een aantoonbaar veilige (digitale) omgeving. In onze aanpak staat gegevensbescherming centraal en werken we risico gestuurd, op basis van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).

We werken nauw samen met ketenpartners aan de invoering van de Omgevingswet in 2021. We maken onze basisregistraties klaar voor het DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet) en sorteren voor op de landelijk verplichte Objectregistratie.

Op landelijk, provinciaal en regionaal niveau zoeken we actief naar samenwerking om collectieve voordelen te benutten en bij te dragen aan een betere digitale overheid.