Landelijke taakvelden en indicatoren
Inleiding taakvelden en indicatoren
Overzicht taakvelden
(Bedragen x € 1.000) | |||||||||||||
Totaal overzicht lasten en | Jaarrekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |||||||
baten per taakveld | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | |
Taakveld | |||||||||||||
0.1-Bestuur | 5.755 | 32 | 6.411 | 18 | 6.011 | 18 | 6.034 | 18 | 6.042 | 18 | 6.070 | 18 | |
0.2-Burgerzaken | 9.435 | 5.420 | 8.125 | 3.368 | 7.113 | 2.733 | 7.341 | 2.733 | 7.343 | 2.733 | 7.346 | 2.733 | |
0.3-Beheer overige gebouwen en gronden | 654 | 55 | 5.423 | 1.502 | 3.230 | 702 | 3.222 | 663 | 3.201 | 631 | 3.158 | 631 | |
0.4-Overhead | 66.363 | 7.395 | 61.647 | 5.322 | 63.939 | 5.418 | 61.706 | 5.418 | 60.874 | 5.418 | 60.263 | 5.418 | |
0.5-Treasury | 928 | 7.984 | 388 | 6.888 | 2.654 | 6.844 | 2.745 | 6.764 | 2.675 | 6.367 | 2.700 | 6.367 | |
0.61-OZB woningen | 2.215 | 19.140 | 2.248 | 19.068 | 2.778 | 19.090 | 2.778 | 19.182 | 2.778 | 19.314 | 2.778 | 20.022 | |
0.62-OZB niet-woningen | 222 | 16.210 | 206 | 16.357 | 240 | 16.950 | 240 | 17.570 | 240 | 18.189 | 240 | 18.835 | |
0.63-Parkeerbelasting | 0 | 7.557 | 0 | 7.748 | 0 | 8.443 | 0 | 8.443 | 0 | 8.443 | 0 | 8.443 | |
0.64-Belastingen overig | 63 | 2.587 | 0 | 2.510 | 0 | 1.464 | 0 | 1.464 | 0 | 1.464 | 0 | 1.464 | |
0.7-Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | 0 | 321.853 | 0 | 340.293 | 0 | 348.954 | 0 | 355.585 | 0 | 359.296 | 0 | 366.997 | |
0.8-Overige baten en lasten | 1.009 | 0 | 1.318 | 0 | 4.563 | 0 | 13.187 | 0 | 16.299 | 0 | 26.370 | 0 | |
0.9-Vennootschapsbelasting (VpB) | 0 | 0 | 60 | 0 | 226 | 0 | 471 | 0 | 299 | 0 | -18 | 0 | |
1.1-Crisisbeheersing en brandweer | 10.506 | 145 | 12.127 | 145 | 11.845 | 145 | 11.871 | 145 | 12.397 | 145 | 12.720 | 145 | |
1.2-Openbare orde en veiligheid | 10.686 | 1.168 | 12.148 | 2.067 | 13.088 | 3.065 | 13.035 | 3.265 | 12.766 | 3.265 | 12.503 | 2.865 | |
2.1-Verkeer en vervoer | 27.784 | 3.374 | 30.183 | 3.594 | 30.417 | 3.594 | 30.406 | 3.594 | 30.643 | 3.594 | 31.168 | 3.594 | |
2.2-Parkeren | 8.321 | 8.084 | 8.142 | 6.355 | 7.914 | 6.360 | 8.022 | 6.460 | 8.025 | 6.365 | 8.038 | 6.365 | |
2.4-Economische havens en waterwegen | 9 | 97 | 69 | 52 | 69 | 296 | 69 | 296 | 69 | 296 | 69 | 296 | |
2.5-Openbaar vervoer | 57 | 0 | 57 | 0 | 49 | 0 | 44 | 0 | 43 | 0 | 43 | 0 | |
3.1-Economische ontwikkeling | 1.860 | 94 | 3.089 | 24 | 4.171 | 0 | 4.181 | 0 | 4.179 | 0 | 4.178 | 0 | |
3.2-Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 11.489 | 10.970 | 11.141 | 11.309 | 11.719 | 11.610 | 5.347 | 5.184 | 5.566 | 5.396 | 4.884 | 4.712 | |
3.3-Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 1.263 | 587 | 1.662 | 795 | 1.585 | 763 | 1.592 | 763 | 1.600 | 763 | 1.475 | 629 | |
3.4-Economische promotie | 3.087 | 842 | 3.007 | 708 | 3.552 | 950 | 3.216 | 950 | 3.224 | 950 | 3.238 | 950 | |
4.2-Onderwijshuisvesting | 21.675 | 884 | 18.586 | 845 | 18.493 | 823 | 18.819 | 823 | 19.148 | 823 | 19.154 | 823 | |
4.3-Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 15.482 | 13.123 | 15.565 | 9.809 | 15.697 | 9.657 | 12.361 | 6.861 | 11.433 | 6.861 | 11.454 | 6.861 | |
5.1-Sportbeleid en activering | 4.326 | 335 | 4.566 | 0 | 3.820 | 0 | 3.589 | 0 | 3.630 | 0 | 3.630 | 0 | |
5.2-Sportaccommodaties | 13.901 | -616 | 10.704 | 2.797 | 9.347 | 2.969 | 8.903 | 2.969 | 8.955 | 2.969 | 9.357 | 2.969 | |
5.3-Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 24.950 | 1.086 | 25.193 | 1.305 | 25.459 | 1.417 | 27.076 | 1.417 | 26.531 | 1.417 | 26.526 | 1.417 | |
5.4-Musea | 279 | 55 | 415 | 107 | 269 | 107 | 256 | 0 | 258 | 0 | 256 | 0 | |
5.5-Cultureel erfgoed | 1.341 | 151 | 1.559 | 147 | 1.587 | 147 | 1.586 | 147 | 1.585 | 147 | 2.084 | 147 | |
5.6-Media | 846 | 1.128 | 677 | 1.083 | 626 | 1.137 | 628 | 1.137 | 629 | 1.137 | 617 | 1.137 | |
5.7-Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 15.286 | 600 | 14.603 | 615 | 14.815 | 435 | 15.029 | 435 | 15.163 | 435 | 15.247 | 435 | |
6.1-Samenkracht en burgerparticipatie | 17.278 | 594 | 20.152 | 279 | 19.530 | 46 | 19.317 | 46 | 19.131 | 46 | 19.141 | 46 | |
6.2-Wijkteams | 6.050 | 174 | 3.569 | 165 | 2.832 | 100 | 2.078 | 100 | 2.078 | 100 | 2.078 | 100 | |
6.3-Inkomensregelingen | 92.133 | 76.200 | 84.714 | 70.025 | 84.391 | 70.025 | 84.438 | 70.025 | 84.486 | 70.025 | 84.861 | 70.025 | |
6.4-Begeleide participatie | 43.282 | 14.999 | 37.719 | 10.415 | 35.015 | 9.800 | 33.854 | 9.221 | 32.801 | 8.676 | 31.635 | 8.164 | |
6.6-Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 22.264 | 4.829 | 23.576 | 3.579 | 23.723 | 3.589 | 24.102 | 3.594 | 24.365 | 3.605 | 24.682 | 3.616 | |
6.71-Maatwerkdienstverlening 18+ | 15.836 | 2.223 | 17.857 | 2.226 | 16.541 | 1.356 | 17.049 | 1.356 | 16.907 | 1.356 | 16.843 | 1.356 | |
6.72-Maatwerkdienstverlening 18- | 72.107 | 33.393 | 74.203 | 33.600 | 64.511 | 28.700 | 65.033 | 28.600 | 62.264 | 28.600 | 62.324 | 28.600 | |
6.81-Geëscaleerde zorg 18+ | 46.273 | 1.240 | 51.105 | 5.058 | 51.475 | 5.058 | 51.959 | 5.058 | 52.208 | 5.058 | 52.114 | 5.058 | |
6.82-Geëscaleerde zorg 18- | 7.668 | 4.052 | 3.758 | 125 | 3.758 | 0 | 3.758 | 0 | 3.758 | 0 | 3.758 | 0 | |
7.1-Volksgezondheid | 7.288 | 18 | 8.610 | 0 | 8.191 | 0 | 8.347 | 0 | 8.327 | 0 | 8.492 | 0 | |
7.2-Riolering | 14.745 | 17.561 | 14.770 | 17.753 | 14.935 | 18.207 | 15.191 | 18.617 | 15.743 | 19.325 | 16.445 | 20.173 | |
7.3-Afval | 28.734 | 35.811 | 28.906 | 37.677 | 29.031 | 37.800 | 29.542 | 38.347 | 30.348 | 39.170 | 30.378 | 39.540 | |
7.4-Milieubeheer | 2.733 | 673 | 3.265 | 775 | 2.962 | 729 | 2.754 | 757 | 2.539 | 548 | 2.539 | 554 | |
7.5-Begraafplaatsen en crematoria | 84 | 19 | 119 | 105 | 119 | 106 | 119 | 106 | 119 | 106 | 119 | 106 | |
8.1-Ruimtelijke ordening | 11.162 | 787 | 5.852 | 1.717 | 5.801 | 1.773 | 6.314 | 1.684 | 7.039 | 1.603 | 7.324 | 1.595 | |
8.2-Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 22.163 | 27.508 | 18.736 | 14.484 | 29.317 | 24.969 | 19.942 | 18.133 | 10.217 | 11.201 | 4.007 | 3.573 | |
8.3-Wonen en bouwen | 6.404 | 6.290 | 5.168 | 5.151 | 6.805 | 4.579 | 7.780 | 4.579 | 4.127 | 4.579 | 3.724 | 4.579 | |
Totaal Taakveld | 675.994 | 656.709 | 661.399 | 647.964 | 664.215 | 660.928 | 655.331 | 652.510 | 642.055 | 650.434 | 646.011 | 651.359 | |
Mutaties reserves | |||||||||||||
0.10 -Mutaties reserves | 17.019 | 27.893 | 7.831 | 21.266 | 5.577 | 8.864 | 4.749 | 7.570 | 10.825 | 2.446 | 6.381 | 1.033 | |
Totaal mutaties reserves | 17.019 | 27.893 | 7.831 | 21.266 | 5.577 | 8.864 | 4.749 | 7.570 | 10.825 | 2.446 | 6.381 | 1.033 | |
Totaal Lasten en Baten | 693.014 | 684.602 | 669.230 | 669.230 | 669.792 | 669.792 | 660.080 | 660.080 | 652.880 | 652.880 | 652.392 | 652.392 |
Verdeling taakvelden over programma's
Landelijke taakveld | Verdeling | Programma | ||
---|---|---|---|---|
0.0 | Bestuur en ondersteuning | |||
0,1 | Bestuur | 30% | 2 | Ondernemend Breda |
70% | 4 | Basis op orde in Breda | ||
0,2 | Burgerzaken | 100% | 4 | Basis op orde in Breda |
0,3 | Beheer overige gebouwen en gronden | 100% | 4 | Basis op orde in Breda |
0,4 | Overhead | 100% | 5 | Organisatie en financiën van Breda |
0,61 | OZB Woningen | 100% | 5 | Organisatie en financiën van Breda |
0,62 | OZB Niet woningen | 100% | 5 | Organisatie en financiën van Breda |
0,63 | Parkeerbelasting | 100% | 4 | Basis op orde in Breda |
0,7 | Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | 100% | 5 | Organisatie en financiën van Breda |
0,8 | Overige baten en lasten | 100% | 5 | Organisatie en financiën van Breda |
0,9 | Vennootschapsbelasting | 100% | 5 | Organisatie en financiën van Breda |
1,0 | Veiligheid | |||
1,1 | Crisisbeheer en brandweer | 100% | 4 | Basis op orde in Breda |
1,2 | Openbare orde en veiligheid | 100% | 4 | Basis op orde in Breda |
2,0 | Verkeer, vervoer en waterstaat | |||
2,1 | Verkeer en vervoer | 21% | 3 | Duurzaam wonen in Breda |
79% | 4 | Basis op orde in Breda | ||
2,2 | Parkeren | 100% | 3 | Duurzaam wonen in Breda |
2,4 | Economische havens en waterwegen | 100% | 4 | Basis op orde in Breda |
2,5 | Openbaar vervoer | 100% | 3 | Duurzaam wonen in Breda |
3,0 | Economie | |||
3,1 | Economische ontwikkeling | 100% | 2 | Ondernemend Breda |
3,2 | Fysieke bedrijvenstructuur | 100% | 2 | Ondernemend Breda |
3,4 | Economische promotie | 100% | 2 | Ondernemend Breda |
4,0 | Onderwijs | |||
4,1 | Openbaar basisonderwijs | 100% | 1 | Vitaal en sociaal Breda |
4,2 | Onderwijshuisvesting | 90% | 2 | Ondernemend Breda |
10% | 4 | Basis op orde in Breda | ||
4,3 | Onderwijsbeleid en leerling zaken | 77% | 1 | Vitaal en sociaal Breda |
23% | 2 | Ondernemend Breda | ||
5,0 | Sport, cultuur en recreatie | |||
5,1 | Sportbeleid en activering | 100% | 1 | Vitaal en sociaal Breda |
5,2 | Sportaccommodaties | 15% | 1 | Vitaal en sociaal Breda |
85% | 4 | Basis op orde in Breda | ||
5,3 | Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 100% | 2 | Ondernemend Breda |
5,4 | Musea | 100% | 2 | Ondernemend Breda |
5,5 | Cultureel erfgoed | 100% | 2 | Ondernemend Breda |
5,6 | Media | 100% | 2 | Ondernemend Breda |
5,7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 100% | 4 | Basis op orde in Breda |
6,0 | Sociaal Domein | |||
6,1 | Samenkracht en burgerparticipatie | 100% | 1 | Vitaal en sociaal Breda |
6,2 | Wijkteams | 100% | 1 | Vitaal en sociaal Breda |
6,3 | Inkomensregelingen | 100% | 1 | Vitaal en sociaal Breda |
6,4 | Begeleide participatie | 100% | 1 | Vitaal en sociaal Breda |
6,6 | Maatwerkvoorzieningen WMO | 100% | 1 | Vitaal en sociaal Breda |
6,71 | Maatwerkdienstverlening 18+ | 100% | 1 | Vitaal en sociaal Breda |
6,72 | Maatwerkdienstverlening 18- | 100% | 1 | Vitaal en sociaal Breda |
6,81 | Geëscaleerde zorg 18+ | 100% | 1 | Vitaal en sociaal Breda |
6,82 | Geëscaleerde zorg 18- | 100% | 1 | Vitaal en sociaal Breda |
7,0 | Volksgezondheid en milieu | |||
7,1 | Volksgezondheid | 100% | 1 | Vitaal en sociaal Breda |
7,2 | Riolering | 100% | 4 | Basis op orde in Breda |
7,3 | Afval | 100% | 4 | Basis op orde in Breda |
7,5 | Begraafplaatsen en crematoria | 100% | 4 | Basis op orde in Breda |
8,0 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | |||
8,1 | Ruimtelijke ordening | 53% | 2 | Ondernemend Breda |
46% | 3 | Duurzaam wonen in Breda | ||
8,3 | Wonen en bouwen | 100% | 3 | Duurzaam wonen in Breda |
Overzicht indicatoren
Hier leest u een overzicht van de landelijk vastgestelde indicatoren. Het cijfer voor de naam verwijst naar de hoofdrubriek van de landelijke indeling van deze indicatoren.
Taakveld naam | 0. Bestuur en ondersteuning | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Formatie | Landelijk | ||||
(Formatie in Fte per 1.000 inwoners) | ||||||
Bron: | Vensters voor bedrijfsvoering | Meeteenheid: Aantal per 1.000 | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
8,5 | 9,1 | 9,4 | Zie opmerking | Zie opmerking | ||
Toelichting | Dit is een landelijk verplichte indicator, waar de Gemeente Breda niet op stuurt. Daarom is er geen streefwaarde bepaald. | |||||
Taakveld naam | 0. Bestuur en ondersteuning | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Externe inhuur in % | Landelijk | ||||
(Kosten als % van de totale loonsom ) | ||||||
Bron: | (Norm VVB/ realisatie) | Meeteenheid: % | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
15,5 | 18,4 | Zie opmerking | Zie opmerking | |||
Toelichting | Dit is een landelijk verplichte indicator, waar de Gemeente Breda niet op stuurt. Daarom is er geen streefwaarde bepaald. | |||||
Taakveld naam | 0. Bestuur en ondersteuning | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Apparaatskosten | Landelijk | ||||
(Kosten per inwoner) | ||||||
Bron: | Vensters voor bedrijfsvoering | Meeteenheid: Bedrag | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
744,0 | 835,0 | 868,0 | Zie opmerking | Zie opmerking | ||
Toelichting | Dit is een landelijk verplichte indicator, waar de Gemeente Breda niet op stuurt. Daarom is er geen streefwaarde bepaald. | |||||
Taakveld naam | 0. Bestuur en ondersteuning | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Overhead | Landelijk | ||||
(Alle kosten die samenhangen met sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces als percentage van de totale lasten) | ||||||
Bron: | Vensters voor bedrijfsvoering | Meeteenheid: % | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
9,8 | 9,8 | Zie opmerking | Zie opmerking | |||
Toelichting | Dit is een landelijk verplichte indicator, waar de Gemeente Breda niet op stuurt. Daarom is er geen streefwaarde bepaald. | |||||
Taakveld naam | 0. Bestuur en ondersteuning | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Bezetting | Landelijk | ||||
(Bezetting in fte per 1.000 inwoners) | ||||||
Bron: | Vensters voor bedrijfsvoering | Meeteenheid: Aantal per 1.000 | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
8,5 | 8,4 | 8,9 | Zie opmerking | Zie opmerking | ||
Toelichting | Dit is een landelijk verplichte indicator, waar de Gemeente Breda niet op stuurt. Daarom is er geen streefwaarde bepaald. | |||||
Taakveld naam | 1. Veiligheid | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Winkeldiefstallen | Landelijk | ||||
(Maximaal aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners) | ||||||
Bron: | CBS | Meeteenheid: Aantal | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
3,3 | 2,6 | 2,9 | Zie opmerking | Zie opmerking | ||
Toelichting | Dit is een landelijk verplichte indicator, waar de Gemeente Breda niet op stuurt. Daarom is er geen streefwaarde bepaald. | |||||
Taakveld naam | 1. Veiligheid | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Vernielingen en misdrijven tegen de openbare orde | Landelijk | ||||
(Aantal vernielingen en misdrijven tegen de openbare orde per 1.000 inwoners) | ||||||
Bron: | VNG Realisatie | Meeteenheid: Aantal | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
8,0 | 6,8 | 6,7 | Zie opmerking | Zie opmerking | ||
Toelichting | Dit is een landelijk verplichte indicator, waar de Gemeente Breda niet op stuurt. Daarom is er geen streefwaarde bepaald. | |||||
Taakveld naam | 1. Veiligheid | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Verwijzingen HALT | Landelijk | ||||
(Aantal HALT-verwijzingen per 10.000 inwoners van 12 - 17 jaar) | ||||||
Bron: | VNG Realisatie | Meeteenheid: Aantal per 10.000 | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
223,0 | 189,0 | 126,0 | Zie opmerking | Zie opmerking | ||
Toelichting | Dit is een landelijk verplichte indicator, waar de Gemeente Breda niet op stuurt. Daarom is er geen streefwaarde bepaald. | |||||
Taakveld naam | 1. Veiligheid | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Diefstal uit woning | Landelijk | ||||
(Diefstal uit woning per 1.000 inwoners) | ||||||
Bron: | VNG Realisatie | Meeteenheid: Aantal per 1.000 | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
3,5 | 3,6 | 3,1 | Zie opmerking | Zie opmerking | ||
Toelichting | Dit is een landelijk verplichte indicator waar de Gemeente Breda niet op stuurt. Daarom is er geen streefwaarde bepaald. | |||||
Taakveld naam | 1. Veiligheid | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Geweldsdelicten | Landelijk | ||||
(Aantal geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners) | ||||||
Bron: | CBS | Meeteenheid: Aantal per 1.000 | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
7,7 | 7,8 | 7,0 | Zie opmerking | Zie opmerking | ||
Toelichting | Dit is een landelijk verplichte indicator waar de Gemeente Breda niet op stuurt. Daarom is er geen streefwaarde bepaald. | |||||
Taakveld naam | 3. Economie | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Functiemenging | Landelijk | ||||
(De mate waarin functiemenging plaatsvindt (aantal banen ten opzichte van aantal woningen). Bij een waarde van 50 is het aantal banen gelijk aan het aantal woningen.) | ||||||
Bron: | VNG Realisatie | Meeteenheid: % | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
55,2 | 56,0 | 56,1 | Zie opmerking | Zie opmerking | ||
Toelichting | Dit is een landelijk verplichte indicator waar de Gemeente Breda niet direct op stuurt. Voor deze indicator is daarom geen streefwaarde bepaald. | |||||
Taakveld naam | 3. Economie | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Vestigingen van bedrijven | Landelijk | ||||
(Aantal vestigingen per 1.000 inwoners van 15 tot 65 jaar) | ||||||
Bron: | VNG Realisatie | Meeteenheid: Aantal per 1.000 | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
140,2 | 146,5 | 154,4 | Zie opmerking | Zie opmerking | ||
Toelichting | Dit is een landelijk verplichte indicator waar de Gemeente Breda niet direct op stuurt. Voor deze indicator is daarom geen streefwaarde bepaald. | |||||
Taakveld naam | 4. Onderwijs | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Absoluut schoolverzuim | Landelijk | ||||
(Aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school (per 1000 leerplichtigen)) | ||||||
Bron: | VNG Realisatie | Meeteenheid: Aantal per 1.000 | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
5,5 | 3,8 | 2,9 | 3,5 | 3,5 | ||
Toelichting | Door betere registratie is er sinds 2017 sneller een gerichte aanpak mogelijk. Daarmee verwachten we het absoluut verzuim nog iets terug te dringen. | |||||
Taakveld naam | 4. Onderwijs | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Relatief schoolverzuim | Landelijk | ||||
(Aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is (per 1000 leerplichtigen)) | ||||||
Bron: | VNG Realisatie | Meeteenheid: Aantal per 1.000 | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
32,5 | 23,4 | 18,8 | 22 | 22 | ||
Toelichting | We proberen de zorgstructuur op scholen te verbeteren door versterkte samenwerking leerplicht, CJG en zorgcoördinatoren. | |||||
Taakveld naam | 5. Sport, cultuur en recreatie | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Niet-wekelijkse sporters | Landelijk | ||||
(Het % niet-wekelijkse sporters ten opzichte van bevolking van 19 jaar en ouder. Bevolking van 19 jaar en ouder die niet minstens 1 keer per week aan sport doet) | ||||||
Bron: | VNG Realisatie | Meeteenheid: % | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
44,6 | Zie opmerking | Zie opmerking | ||||
Toelichting | Dit is een landelijk verplichte indicator, waar de Gemeente Breda niet op stuurt. Daarom is er geen streefwaarde bepaald. | |||||
Taakveld naam | 6. Sociaal domein | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Kinderen in armoede | Landelijk | ||||
(% Kinderen tot 18 jaar in uitkeringsgezinnen) | ||||||
Bron: | VNG Realisatie | Meeteenheid: % | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
Zie opmerking | Zie opmerking | |||||
Toelichting | Dit is een landelijk verplichte indicator, waar de Gemeente Breda niet op stuurt. Daarom is er geen streefwaarde bepaald. | |||||
Taakveld naam | 6. Sociaal domein | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Jongeren met delict voor rechter | Landelijk | ||||
(12 tot en met 21-jarigen met delict voor de rechter) | ||||||
Bron: | VNG Realisatie | Meeteenheid: % | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
Zie opmerking | Zie opmerking | |||||
Toelichting | Dit is een landelijk verplichte indicator, waar de Gemeente Breda niet op stuurt. Daarom is er geen streefwaarde bepaald. | |||||
Taakveld naam | 6. Sociaal domein | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Werkloze jongeren | Landelijk | ||||
(Jeugdwerkloosheid onder 16 tot en met 22 jarigen) | ||||||
Bron: | VNG Realisatie | Meeteenheid: % | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
Zie opmerking | Zie opmerking | |||||
Toelichting | Dit is een landelijk verplichte indicator, waar de Gemeente Breda niet op stuurt. Daarom is er geen streefwaarde bepaald. | |||||
Taakveld naam | 6. Sociaal domein | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Netto arbeidsparticipatie | Landelijk | ||||
(Percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de totale beroepsbevolking) | ||||||
Bron: | VNG Realisatie | Meeteenheid: % | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
67,2 | 69,1 | 69,7 | Zie opmerking | Zie opmerking | ||
Toelichting | Dit is een landelijk verplichte indicator waar de Gemeente Breda niet direct op stuurt. Voor deze indicator is daarom geen streefwaarde bepaald. | |||||
Taakveld naam | 6. Sociaal domein | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Jongeren met jeugdhulp | Landelijk | ||||
(Jongeren met jeugdhulp als percentage van alle jongeren tot 18 jaar, over het hele jaar) | ||||||
Bron: | VNG Realisatie | Meeteenheid: % | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
8,9 | 9,1 | 10,1 | Zie opmerking | Zie opmerking | ||
Toelichting | Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. Dit is een landelijk verplichte indicator, waar de Gemeente Breda niet op stuurt. Daarom is er geen streefwaarde bepaald. | |||||
Taakveld naam | 6. Sociaal domein | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Jongeren met jeugdreclassering | Landelijk | ||||
(Jongeren met jeugdreclassering als percentage van alle jongeren van 12 tot 23 jaar ) | ||||||
Bron: | VNG Realisatie | Meeteenheid: % | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
0,5 | 0,4 | 0,4 | Zie opmerking | Zie opmerking | ||
Toelichting | Dit is een landelijk verplichte indicator, waar de Gemeente Breda niet op stuurt. Daarom is er geen streefwaarde bepaald. | |||||
Taakveld naam | 6. Sociaal domein | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Maatwerkarrangementen WMO | Landelijk | ||||
(Aantal cliënten per 1.000 inwoners met een maatwerkarrangement Wmo) | ||||||
Bron: | VNG Realisatie | Meeteenheid: Aantal per 1.000 | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
81,0 | 83,0 | Zie opmerking | Zie opmerking | |||
Toelichting | Dit is een landelijk verplichte indicator, waar de Gemeente Breda niet op stuurt. Daarom is er geen streefwaarde bepaald. | |||||
Taakveld naam | 6. Sociaal domein | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Lopende re-integratievoorzieningen | Landelijk | ||||
(per 1.000 inwoners van 15-64) | ||||||
Bron: | CBS | Meeteenheid: Aantal | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
281,8 | 336,4 | 361,9 | Zie opmerking | Zie opmerking | ||
Toelichting | Dit is een landelijke verplichte indicator, waar de Gemeente Breda niet op stuurt. Daarom is er geen streefwaarde bepaald. * Deze indicator was om technische redenen niet zichtbaar in de begroting | |||||
Taakveld naam | 7. Volksgezondheid en milieu | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Hernieuwbare elektriciteit | Breda en Landelijk | ||||
(aandeel hernieuwbare elektriciteit van totale energie) | ||||||
Bron: | VNG Realisatie | Meeteenheid: % | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
4,4 | 4,6 | 19 | 20 | |||
Toelichting | In de klimaatnota Steek positieve energie in het klimaat van 2008 is het streven dat in 2015 15% en in 2020 20% van alle energie duurzaam is. Dit resulteert in de opgenomen streefwaarden. | |||||
Taakveld naam | 7. Volksgezondheid en milieu | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Restafval | Breda en Landelijk | ||||
(Aantal kilogram restafval per inwoner per jaar) | ||||||
Bron: | www.waarstaatjegemeente.ml | Meeteenheid: KG | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
188,0 | 156,0 | 135 | 127 | |||
Toelichting | ||||||
Taakveld naam | 8. Volkshuisvesting, RO en sted vernieuwing | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Nieuw gebouwde woningen | Landelijk | ||||
(Aantal nieuw gebouwde woningen per 1.000 woningen) | ||||||
Bron: | VNG Realisatie | Meeteenheid: Aantal per 1.000 | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
5,7 | Zie opmerking | Zie opmerking | ||||
Toelichting | Dit is een landelijk verplichte indicator, waar de Gemeente Breda niet op stuurt. Daarom is er geen streefwaarde bepaald. | |||||
Taakveld naam | 8. Volkshuisvesting, RO en sted vernieuwing | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Demografische druk | Landelijk | ||||
(Groene en grijze druk (percentage jongeren tot 15 jaar en ouderen boven 65 jaar ten opzichte van 15 - 65 jaar)) | ||||||
Bron: | CBS | Meeteenheid: % | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
65,3 | 65,7 | 66,2 | Zie opmerking | Zie opmerking | ||
Toelichting | Dit is een landelijk verplichte indicator, waar de Gemeente Breda niet op stuurt. Daarom is er geen streefwaarde bepaald. | |||||
Taakveld naam | 8. Volkshuisvesting, RO en sted vernieuwing | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Woonlasten éénpersoonshuishoudens | Landelijk | ||||
(Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishoudens) | ||||||
Bron: | VNG Realisatie | Meeteenheid: Bedrag | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
639,0 | 650,0 | 647,0 | Zie opmerking | Zie opmerking | ||
Toelichting | Dit is een landelijk verplichte indicator, waar de Gemeente Breda niet op stuurt. Daarom is er geen streefwaarde bepaald. | |||||
Taakveld naam | 8. Volkshuisvesting, RO en sted vernieuwing | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Woonlasten meerpersoonshuishoudens | Landelijk | ||||
(Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishoudens) | ||||||
Bron: | VNG Realisatie | Meeteenheid: Bedrag | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
741,0 | 750,0 | 744,0 | Zie opmerking | Zie opmerking | ||
Toelichting | Dit is een landelijk verplichte indicator, waar de Gemeente Breda niet op stuurt. Daarom is er geen streefwaarde bepaald. | |||||
Taakveld naam | 8. Volkshuisvesting, RO en sted vernieuwing | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Gemiddelde WOZ-waarde | Landelijk | ||||
(WOZ waarde woningen in duizend euro) | ||||||
Bron: | VNG Realisatie | Meeteenheid: Bedrag in duizend euro | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
225,0 | 235,0 | 250,0 | Zie opmerking | Zie opmerking | ||
Toelichting | Dit is een landelijk verplichte indicator, waar de Gemeente Breda niet op stuurt. Daarom is er geen streefwaarde bepaald. |
Taakveld naam | 3. Economie | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Aantal banen per 1.000 inwoners | Landelijk | ||||
(Aantal banen per 1.000 inwoners tussen de 15 en 65 jaar) | ||||||
Bron: | Meeteenheid: | Aantal per 1.000 | ||||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
835,4 | 864,9 | 876,0 | ||||
Toelichting | Dit is een landelijk verplichte indicator waar de Gemeente Breda niet direct op stuurt. Voor deze indicator is daarom geen streefwaarde bepaald. | |||||
Taakveld naam | 4. Onderwijs | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Voortijdig schoolverlaters | Landelijk | ||||
(% van het totaal aantal leerlingen tussen 12-23 jaar dat zonder startkwalificatie het onderwijs verlaat) | ||||||
Bron: | Onderwijs in cijfers (OCW,DUO,CBS) | Meeteenheid: | % | |||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
2,0 | 2,1 | 2,0 | 1,7 | 1,8 | ||
Toelichting | We verwachten een daling vanwege de eind 2017 gestarte aanpak Het Thuiszitterspact. Met en voor schoolverlaters zoeken we versneld een oplossing naar arbeid of onderwijs. | |||||
Taakveld naam | 6. Sociaal Domein | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Jongeren met jeugdbescherming | Landelijk | ||||
(% jongeren met jeugdbescherming ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar) | ||||||
Bron: | CBS | Meeteenheid: | % | |||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
1,0 | 0,9 | 0,9 | ||||
Toelichting | Dit is een landelijk verplichte indicator, waar de Gemeente Breda niet op stuurt. Daarom is er geen streefwaarde bepaald. | |||||
Taakveld naam | 6. Sociaal Domein | Opgenomen voor | ||||
Naam indicator | Bijstandsuitkering | Landelijk | ||||
(Aantal personen met een bijstandsuitkering per 1.000 inwoners 18 jaar en ouder) | ||||||
Bron: | CBS | Meeteenheid: | % | |||
Periode | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 | |
42,2 | 43,7 | 42,6 | ||||
Toelichting | Dit is een landelijk verplichte indicator, waar de Gemeente Breda niet op stuurt. Daarom is er geen streefwaarde bepaald. |