Duurzaam wonen

Bereikbaar Breda

Thema Bereikbaar Breda

Wat willen we bereiken?

Breda wil uitblinken in (inter)nationale bereikbaarheid. Breda blijft bereikbaar met bestaande en nieuwe vervoersmiddelen en mobiliteitsconcepten. We stemmen beter af op verstedelijking en mobiliteit. We verleiden inwoners om te kiezen voor vervoer dat past bij hun reisdoel (smart mobility, auto, ov, fiets, lopen of een combinatie).

Wat willen we daarvoor gaan doen in 2020 ?

In 2020 staat de Mobiliteitsvisie Breda 2030 op de agenda van de gemeenteraad. Daarna starten we met het uitvoeringsprogramma. Ook de Parkeervisie komt op de raadsagenda.  

(Inter)nationale bereikbaarheid
Ook in de (nabije) toekomst moet (de regio) Breda goed bereikbaar zijn. Om die reden houden we (samen met het Rijk en de provincie Noord-Brabant) vast aan het eerder uitgesproken ambitieniveau voor de aanpak van snelwegen rond Breda. . Verder moeten de snelwegen optimaal worden ingepast, waarbij niet alleen gekeken wordt naar de weggebruikers, maar onder andere ook naar omwonenden en natuur.
De intercity naar Brussel rijdt sinds 2018 via Breda. We focussen nu op capaciteit(uitbreiding) voor reizigersvervoer op de Brabantroute naar Tilburg en Eindhoven. Ook werken we samen met Den Haag en Eindhoven aan de internationale treinverbinding naar Düsseldorf.
Een onderdeel uit het Toekomstbeeld OV2040 is een betere en snellere OV-verbinding tussen Breda en Utrecht. We zoeken oplossingen voor de korte en lange termijn, via spoor en innovatief vervoer.

(Binnen)stedelijke bereikbaarheid
In het provinciaal bestuursakkoord van Noord-Brabant wordt gesproken over een toekomstbestendige ‘mobiliteitsdeal’ voor Breda. Naar verwachting zal in het voorjaar van 2020 de ‘mobiliteitsdeal’ kunnen worden ondertekend, waarna met de nadere uitwerking van de ‘mobiliteitsdeal’ kan worden begonnen.
De Noordelijke Rondweg is essentieel voor goede multimodale bereikbaarheid van onze economische toplocaties. Hier zijn ook de meeste gebiedsontwikkelingen. Verder is de Noordelijke Rondweg de belangrijkste ontsluiting van de stad op de autosnelwegen. Voor betere doorstroming op de Noordelijke Rondweg ronden we in 2020 een studie af naar toekomstige maatregelen. We werken tevens aan het concept van een mobiliteitshub aan de Noordelijke rondweg.

Omdat we werken aan optimale bereikbaarheid van de stad en dorpen worden de volgende concrete dingen in 2020 aangepakt. Dat staat in het Meerjaren Uitvoeringsplan Mobiliteit 2019-2022. In 2020 zijn dat de volgende activiteiten:

  • optimaliseren verkeerslichten op 4 kruispunten van de Ettensebaan en het kruispunt Zuidelijke Rondweg-Mastbosstraat;
  • smart maken van 25 verkeerlichten, die communiceren met de weggebruikers;
  • voor ontsluiting van Prinsenbeek en Teteringen kijken we samen met de dorpsraden en verkeerswerkgroep welke maatregelen bijdragen aan bereikbaarheid;
  • beter, duurzamer en moderner openbaar vervoer, in aanloop naar de nieuwe concessie per december 2022. Beter bereikbare bedrijventerreinen met gedeeld vervoer;
  • aanleg van de snelfietsroute Breda - Tilburg, onderdeel Heerbaan;
  • verbeteren snelfietsroute Breda - Etten-Leur, onderdeel Nijverheidsingel;
  • voorbereidingen rotonde en fietstunnel IABC – Leursebaan;
  • oplevering fietsstraat Rietdijk en aanpak GOP (Geregelde Oversteek Plaats) voor voetgangers op de Heerbaan en Dorpstraat in Ulvenhout;
  • aandacht voor verkeersveiligheid, en aanpak van onveilige situaties en gedragsacties in overleg met scholen, bij scholen en in woonwijken;
  • in het kader van Smart Mobility een pilot uitvoeren met het anders/beter markeren van 30 km-zones.

In 2020 beginnen we met gereguleerd parkeren in de wijken Sportpark, Zandberg-Oost en -West. Met een pilot geven we innovatief invulling aan de ambities uit het bestuursakkoord, om de hele schil rond het centrum te fiscaliseren.
Grotere fietscapaciteit in de binnenstad met de focus op oplossingen in de vorm van vaste stallingen en pop-ups bij evenementen. Voor bestaande en nieuwe stallingen zoeken we digitale oplossingen voor efficiënt en gebruiksvriendelijk stallen.
Na het digitaliseren van de toegang tot de parkeergarages (kentekenherkenning en reserveringssysteem) sturen we nu bezoekers en bewoners op het gebruik van off street parkeren. In 2020 onderzoeken we en experimenteren we met laten parkeren van bewoners in de garages tijdens daluren.

In 2020 kijken we met de ervaringen van het scanvoertuig naar bredere mogelijkheden voor de stad.