De kosten van dit programma
(bedragen x € 1.000) | ||||||
Thema | Jaarrekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 |
Lasten | ||||||
Opgroeien | 95.688 | 97.450 | 86.674 | 85.533 | 82.463 | 82.651 |
Betrokken zijn | 49.573 | 52.047 | 51.859 | 53.158 | 53.503 | 53.785 |
Thuis | 50.689 | 54.316 | 53.521 | 53.790 | 53.804 | 53.710 |
Leren, ontwikkelen en werken | 134.871 | 123.049 | 118.415 | 117.018 | 115.971 | 114.813 |
Leven | 8.685 | 9.638 | 8.615 | 8.473 | 7.986 | 8.030 |
Ontmoeten | 4.293 | 4.200 | 4.110 | 3.698 | 3.387 | 3.487 |
Totaal lasten | 343.800 | 340.699 | 323.193 | 321.670 | 317.114 | 316.475 |
Baten | ||||||
Opgroeien | 43.910 | 40.415 | 35.092 | 34.249 | 34.249 | 34.249 |
Betrokken zijn | 3.071 | 1.879 | 1.889 | 1.894 | 1.905 | 1.916 |
Thuis | 2.927 | 6.758 | 6.758 | 6.758 | 6.758 | 6.758 |
Leren, ontwikkelen en werken | 93.441 | 82.665 | 81.180 | 80.601 | 80.057 | 79.544 |
Leven | 352 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontmoeten | 173 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Baten | 143.874 | 131.717 | 124.919 | 123.502 | 122.968 | 122.467 |
Mutaties in reserves | ||||||
Stortingen | 0 | 1.800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 7.955 | 5.076 | 2.150 | 450 | 50 | 0 |
Totaal reserves | -7.955 | -3.276 | -2.150 | -450 | -50 | 0 |
Totaal | 191.971 | 205.706 | 196.125 | 197.718 | 194.096 | 194.008 |
Financiële toelichting op dit programma
Opgroeien
Dit thema bevat alle onderdelen van de Jeugdhulp en onderdelen van het primair en voortgezet onderwijs. Voor het primair en voortgezet onderwijs gaat het om de beleidsuitvoering van deelthema’s zoals leerlingenvervoer, de leerplicht, het uitvoeringsprogramma voor- en vroegschoolse educatie en de aanpak van voortijdig schoolverlaten.
Per saldo is in de begroting 2020 ten opzichte van 2019 een bedrag van ongeveer € 5,4 miljoen minder te besteden (saldo van lagere lasten van € 10,8 miljoen en lagere baten van € 5,3). Hier liggen 4 oorzaken aan ten grondslag.
In 2020 krijgt de gemeente € 3,1 miljoen minder extra budget ten opzichte van 2019 voor jeugdhulp vanuit het Rijk. Deze afname komt vooral door de verdeelsystematiek van de financiering van Voogdij en 18+ en een verlaging van de compensatie voor de volumeontwikkelingen in de jeugdhulp. Ten tweede waren in 2019 middelen vanuit de reserve sociaal domein beschikbaar om het tekort jeugdhulp op te vangen, deze zijn in 2020 komen te vervallen. Ten derde krijgt de gemeente Breda als penvoerder voor de regio WBO tot en met 2020 vanuit het transformatiefonds jaarlijks een bedrag van ongeveer € 0,8 miljoen. In 2019 bedroeg dit € 1,5 miljoen omdat het bedrag van 2018 was doorgeschoven.Tot slot hebben de gemeenten Alphen-Chaam en Baarle-Nassau besloten om aan te sluiten bij de regio Hart van Brabant. Dit betekent dat wij geen jeugdhulp meer voor hen hoeven in te kopen en te bekostigen. Het gaat dan om een afname van € 5 miljoen aan lasten en opbrengsten.
Betrokken zijn
Het thema ‘Betrokken zijn’ bevat de producten Algemene voorzieningen volwassenen, Volwassenen maatwerkondersteuning en Maatwerk Wmo. Onder het eerst genoemde deelthema zijn de Thematafels ‘Zorg voor elkaar’ en ‘Regio Breda Vangt op’ opgenomen. Onder Volwassenen maatwerkondersteuning vallen de onderwerpen Huishoudelijke verzorging, Wmo Begeleiding en PGB Wmo. Tot slot bevat het deelthema Maatwerk Wmo de onderdelen Vervoers-woon-voorzieningen en collectief vervoer (deeltaxi).
De begrote baten en lasten zijn nagenoeg gelijk aan 2019.
Thuis
Onder dit thema vallen de voorzieningen voor volwassenen in het kader van geëscaleerde zorg. Het gaat om de voorzieningen die via de thematafels “Regio Breda Vangt op” en “Een Veilig Thuis” verstrekt worden, en de voorzieningen aangaande Huiselijk geweld en Beschermd Wonen.
De lasten zijn € 0,8 miljoen lager dan in 2019. in 2019 was eenmalige budget voor voorzieningen huiselijk geweld ter hoogte van € 0,7 miljoen beschikbaar.
Leren, ontwikkelen en werken
Onder dit thema vallen de voorzieningen die vanuit de Re-integratie, de Wet Buig, het Armoedebeleid de Sociale Werkvoorziening en overige regelingen verstrekt worden. Bij het Armoedebeleid gaat het om bijzondere bijstand, de BredaPas en schuldhulpverlening.
De lasten zijn ten opzichte van de begroting 2019 met € 4,6 miljoen gedaald met name als gevolg van dalende rijksuitkeringen voor Sociale Werkvoorziening en re-integratie. De baten dalen met name als gevolg van lagere inkomsten Kredietbank door de geleidelijke afbouw van de regiotaken.
Leven
Het thema Leven bestaat uit de onderdelen Volksgezondheid en Sportbeleid. Het gaat om lasten voor onderwerpen zoals gezondheidsbeleid, sportstimulering, sportevenementen en talentontwikkeling.
De lasten dalen ten opzichte van de begroting 2019, dit wordt met name doordat de bijdrage aan de projectorganisatie van de Vuelta van € 0,9 miljoen reeds in 2019 is betaald. Daarnaast is in 2019 een hoger bedrag beschikbaar voor de 1/3 investeringsregeling Sport van het totaal bedrag van € 1,8 miljoen.
Ontmoeten
Onder het thema Ontmoeten vind je alles met betrekking tot Wijkaanpak en Statushouders terug.
De lasten voor de wijkaanpak nemen met € 0,2 miljoen toe als gevolg van de financiële impuls voor kwetsbare wijken en wijkveiligheid uit het bestuursakkoord 2018-2022 “Lef en Liefde”. Ten opzichte van 2019 is hier € 0,5 miljoen extra voor beschikbaar gesteld. Een bedrag van € 0,3 miljoen is opgenomen onder Wijkaanpak, het andere deel onder Veiligheid. Naast de toename van lasten is er ook een afname van lasten als gevolg van de uitnutting van de reserve Wijkontwikkeling in 2019 € 0,1 miljoen. We zien in de uitvoering van wijkcentra dat er de afgelopen jaren structureel een bedrag overblijft. Het budget wijkcentra wordt daarom bijgesteld naar de reële uitgaven voor het wijkcentrabeleid.
De lagere lasten voor de voorzieningen van statushouders hebben als oorzaak dat de middelen van het Rijk voor de maatschappelijke begeleiding van Statushouders achteraf bekostigd worden (meicirculaire 2020). We stellen € 0,2 miljoen beschikbaar vanuit de algemene middelen voor kosten van huisvesting voor statushouders.
Investeringen
(bedragen x € 1.000) | ||||||
Investeringen in dit programma | Lopend krediet per 1-7-2019 | Nog te voteren in 2020 | Nog te voteren in 2021 | Nog te voteren in 2022 | Nog te voteren in 2023 | Totaal beschikbare investeringsmiddelen |
Vitaal en sociaal Breda | ||||||
Doorstroomvoorziening | - | 4.800 | - | - | - | 4.800 |
Wijkontwikkeling | 2.113 | - | - | - | - | 2.113 |
Totaal | 2.113 | 4.800 | - | - | - | 6.913 |
Doorstroomvoorziening
De besluitvorming over de doorstroomvoorziening loopt parallel aan de begroting. De raad ontvangt een voorstel over de plannen en de daarbij behorende kredietvotering voordat besluitvorming over de begroting plaatsvind. Doel is om in 2020 te starten met de bouw van de nieuwe doorstroomvoorziening. In het onrendabel investeringsvolume in het meerjareninvesteringsplan is 2020 € 1,5 miljoen opgenomen.