Basis op Orde

Veilig Breda

Thema Veilig Breda

Wat willen we bereiken?

Een veilige stad is een randvoorwaarde om de ambities van het Verhaal van Breda gestalte te geven. Het vraagt om een vernieuwende veiligheidsaanpak, waarbij we vooruit kijken en ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden. Dat doen we samen met veiligheidspartners, professionals en bewoners. Het uitgangspunt is informatie gestuurd werken voor vroegtijdig signaleren, handelen en samenwerken. Ieder vanuit eigen rol en verantwoordelijkheid. We anticiperen op ontwikkelingen en passen onze focus daar waar nodig aan. Met deze aanpak worden betrokken partners meer handelingsbekwaam en bewust. Samen kwamen we tot de BredA-AAnpak:

Analyseren, Anticiperen en Activeren.

Want: Veiligheid breng(t) je samen.

Het veiligheidsdomein vraagt om verbinding, flexibiliteit en samenwerking. Daarom is de koers voor veiligheid in Breda samen met de stad ontwikkeld. Het realiseren van deze koers vraagt om keuzes. Daarom is aangegeven waar de focus de komende periode ligt. Dit zijn onderwerpen die naast de reguliere taken extra investering vragen.

Onze focus ligt op:

  • terugkeer ex-gedetineerden: voorkomen recidive en bevorderen integratie;
  • polarisatie en radicalisering: alertheid creëren en (vroeg-)signaleren;
  • personen met verward gedrag: nodige zorg bieden en voorkomen van overlast en gevaar;
  • ondermijning: verstoren crimineel ondernemingsklimaat;
  • cyberveiligheid: verkennen, bewustwording en handelingsperspectief bieden.

We werken informatie gestuurd. Belangrijk is dat we keuzes blijven maken. Wanneer we een focuspunt toevoegen dat extra investering vraagt, kijken we ook op welke aspecten we minder kunnen inzetten. Dit werken we uit in het plan van aanpak die we samen met de ketenpartners gaan vormgeven.

Ter stimulering van de veiligheid en sociale cohesie in de buurt gaan we door met de goede ervaringen die al zijn opgedaan. Onder meer met buurtpreventieteams, wijkapps, de jeugdboa’s en het pop-up politiebureau. Voor kwetsbare wijken en wijkveiligheid maken we extra geld vrij. Cameratoezicht passen we het liefst tijdelijk toe en alleen wanneer dat echt nodig is. Daarnaast spelen we in op de verschuiving naar digitale wereld waardoor kansen maar ook bedreigingen ontstaan m.b.t. veiligheid. We willen de mogelijkheden van E-security beter benutten, zoals het laagdrempeliger en eenvoudiger maken van het melden van overlast en incidenten. Ook gaan we onze rol als gemeente verstevigen in de aanpak tegen cyberbullying en sexting

Wat willen we daarvoor gaan doen in 2020 ?

We werken informatiegestuurd. Voor inzicht in witte vlekken en om de doelstellingen van het meerjarenprogramma te monitoren is analyse van data nodig. Door te analyseren kunnen we beter anticiperen en activeren. We ontwikkelen een business case om de doorontwikkeling van het Veiligheid Informatie Knooppunt (VIK) te borgen.

Om meer veiligheid en sociale cohesie in de buurt te stimuleren gaan we door met de best practices. Zoals inzet van wijkboa’s, buurtpreventie, spreekuren in de wijk en jeugdboa’s. Voor kwetsbare wijken en wijkveiligheid hebben we extra geld beschikbaar. Het plan voor de besteding hiervan hebben we in 2019 in concept ontwikkeld en zullen we in 2020 gaan uitvoeren.

Door digitalisering ontstaan kansen en bedreigingen voor onze veiligheid. We willen bewoners, bezoekers en bedrijven informeren en het bewustzijn vergroten over de risico’s van bijvoorbeeld phishing, hacken en identiteitsfraude. Dat doen we onder andere door een speciaal project met cyber ambassadeurs in het Buurtpreventie netwerk.

Met versterkingsgeld uit de Taskforce Brabant Zeeland werken we aan de aanpak zoet-zout-zuur-bitter, geschreven in B5-verband. Het gaat om proeftuinen in buurten en wijken. In Breda zijn dit de Haagdijk, Nieuwe Haagdijk en de Haagweg. Het versterkingsgeld gebruiken we vooral voor personele inzet om deze aanpak uit te voeren.

Vanuit zorg en veiligheid gaan we aan de slag met de Wet Aanpak Woonoverlast en de alliantie afspraken met woningbouwcoöperaties.
We doen mee aan landelijke pilots zoals de Citydeal Zorg en Veiligheid. We werken aan het thema drugs bij evenementen samen met ketenpartners in de regionale pilot peilstok.

Daarnaast zijn we in beeld als pilotgemeente gesloten coffeeshopketen. In  2020 starten de voorbereidingen. Ook zetten we de mogelijkheden van de screening die de Wet Bibob ons biedt breder en vaker in.

We blijven investeren in participatie van de Bredase samenleving bij buurtpreventie. Samen met scholen en wijken pakken we de (verkeers-)veiligheid aan. We houden samen met de politie gedragsacties bij scholen en in woonwijken.
We hebben zorg voor een groep kwetsbare inwoners die risico loopt om tussen wal en schip te raken. Bijvoorbeeld verslaafden, verwarde personen en daklozen. Bij het sociaal domein werken we aan gegarandeerde toegang tot hulp voor deze groepen mensen. Vanuit veiligheid zoeken we de samenwerking op.  

Veiligheid is een apart hoofdstuk in de alliantieafspraken tussen gemeente en woningcorporaties.
Doel hiervan is:  

  • Bevorderen veilig en leefbaar wonen in Breda en verminderen overlast voor omwonenden;
  • Proactieve samenwerking tussen gemeente en woningcorporaties bij (vroeg-)signalering en aanpak van veiligheidsvraagstukken. Bijvoorbeeld overlast, vervuiling, verward gedrag, illegale prostitutie, drugs en ondermijning.

Het laatste deel van de gefaseerde uitbreiding aan BOA-capaciteit vullen we in 2020 in.
Het incidenteel geld uit het collegebesluit voor kwetsbare wijken gaan we hier extra inzetten.

Naast focuspunten kent het domein veiligheid veel reguliere, wettelijke taken. De basis moet op orde zijn op gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. We blijven hier innoveren en doorontwikkelen.

Met de komst van de Omgevingswet in 2021 doorloopt de WABO-vergunningverlening een heel ander proces. Dit vraagt tot de invoering van de wet in 2021 veel extra aandacht van vergunningverleners. Behalve meedenken en opzetten van een Omgevingsplan, testen we de nieuwe werkwijze. Dit zijn nog maar enkele initiatieven in aanloop naar de Omgevingswet, die extra tijd van medewerkers gaat vragen. Hier ligt een knelpunt in het vrijmaken van capaciteit voor noodzakelijke initiatieven.

Het is belangrijk dat we keuzes blijven maken. Als we een focuspunt toevoegen wat extra investering vraagt, kijken we ook op welke aspecten we minder inzetten. Extra inzet van mens en middelen heeft direct gevolg voor uitvoering van reguliere taken. Voor een goede balans tussen focuspunten en reguliere, wettelijke taken zetten we uitvoeringsplannen en een monitoringssysteem op de vijf thema’s. In de uitvoeringsplannen werken we concrete maatregelen uit. Zo kunnen we doorlopend bijsturen, als de situatie daar om vraagt.